۱۳۹۷ جمعه ۱ تير
جستجو ورود اعضاء نقشه سایت
اداره کل مدیریت بحران
صفحه اصلی
معرفي اداره كل مديريت بحران استان

اداره كل مديريت بحران استان با تمركز بر روي موضوعات مهمي از جمله ارتقاي آمادگي جامعه، برنامه‌ريزي و اجراي آموزش‌هاي عمومي و تخصصي، برنامه‌ريزي و برگزاري مانورهاي متعدد، هماهنگي بين‌بخشي و تعامل با دستگاه‌هاي مسئول، برگزاري جلسات شوراي هماهنگي مديريت بحران استان، هماهنگي برگزاري جلسات كارگروه‌هاي تخصصي 14گانه مديريت بحران و كميته‌هاي تخصصي استان، توزيع نظام‌مند و يكپارچه اعتبارات و تسهيلات، برنامه‌ريزي اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي متعدد مديريت بحران، نظارت بر اجراي پروژه‌هاي عمراني، تدوين و ابلاغ دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با مديريت بحران، استانداردسازي مصالح ساخت و ساز، اطلاع‌رساني مناسب و به موقع اخطاريه‌ها و هشدارهاي هواشناسي، هدايت و هماهنگي در برنامه عمليات مقابله با سوانح، تجهيز سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي به امكانات و خدمات مورد نياز در زمان بحران و ...، اقدامات ارزنده‌اي را در سطح استان انجام داده است.

اميد است اين اداره كل بتواند اقدامات ارزشمند ديگري در راستاي افزايش سطح دانش و آگاهي، ايمني و آمادگي جامعه در حوزه مديريت بحران و با همكاري ساير دستگاه‌هاي مسئول استان، به انجام برساند.

 

تاريخچه مديريت بحران

سوانح طبيعي به عنوان يكي از معضلات جهاني و جامعه بشري است و در اكثر كشورها سازماني با پشتوانه قانوني و امكانات وسيع عهده‌دار مسئوليت پيشگيري و مقابله با سوانح و بلايا و مديريت آن مي‌باشد. تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در كشور ساختار خاصي از مديريت سوانح در بخش‌هاي پيش‌بيني و پيش‌آگاهي، پيشگيري و كاهش اثرات سوانح، آمادگي، مقابله و بازسازي وجود نداشت. فعاليت‌هاي مربوطه به صورت پراكنده در برخي از قوانين سازمان‌ها پيش‌بيني شده بود، از جمله در برخي از مفاد قانون تشكيل ايالات و ولايت مصوب 17/9/1286، وزارت كشور مسئوليت داشته است تا در موقع طغيان رودخانه (سيل و طوفان)، با تمام امكانات براي حفظ نفوس و كمك اقدام كند.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، به موازات تغيير و تحول در ساختار سازمان‌هاي اداري ايران، برنامه‌هاي مديريت حوادث و سوانح نيز دستخوش تغييرات عمده گرديد. با وقوع زلزله مخرب گيلان و زنجان در 31 خردادماه 1369 و به منظور انسجام بيشتر امور مديريت بحران، مسئوليت ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور حسب دستور رياست جمهوري وقت و به استناد اصل 127 قانون اساسي از نهاد رياست جمهوري منتزع و در فرماندهي وزارت كشور قرار گرفت.

اولين اقدام وزارت كشور، در اجراي وظيفه خطير مقابله با سوانح و حوادث و كاهش خطرات ناشي از وقوع آنها، مطالعات وسيع در شناسايي موقعيت‌هاي خطرپذيري كشور با همكاري ساير وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي انقلاب اسلامي و ايجاد تشكيلات مناسب در مركز و سطح كشور بود و بر اين مبنا لايحه تشكيل كميته ملي كاهش اثرات سوانح طبيعي تهيه و به تصويب مجلس شوراي اسلامي و آئين‌نامه اجرايي آن در ارديبهشت‌ماه 1372 به تصويب هيأت وزيران رسيد.

در اجراي سياست‌هاي كلي مصوب مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در خصوص پيشگيري و كاهش خطرات ناشي از حوادث و سوانح غيرمترقبه و نظر به اينكه رئيس جمهور به‌عنوان مقام عالي امور اجرايي و مرجع تصميم‌گيري با نظرخواهي از هيأت وزيران مي‌باشد، لايحه «تشكيل سازمان مديريت بحران كشور» به مقتضاي زمان و نيازهاي آتي و فعلي كشور در سال 1386 توسط وزارت كشور تهيه و به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد. به موجب اين قانون سازمان مديريت بحران كشور وظيفه ايجاد مديريت يكپارچه در امر سياستگذاري، برنامه‌ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه‌هاي اجرايي و پژوهشي، اطلاع رساني متمركز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران را عهده‌دار مي‌باشد. همچنين ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده و بهره‌گيري از تمامي امكانات و لوازم مورد نياز موجود در وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و عمومي، بانك‌ها و بيمه‌هاي غيردولتي، شوراهاي اسلامي، شهرداري‌ها، تشكل‌هاي مردمي، دستگاه‌هاي تحت امر مقام معظم رهبري و نيروهاي مسلح (با عنايت به تفويض اختيار مقام معظم رهبري) و نيز بهره‌گيري از توانمندي‌هاي ملي، منطقه‌اي و محلي براي مقابله با بحران و كاهش سوانح در قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور به‌عنوان اختيارات قانوني سازمان مذكور پيش‌بيني و به وزارت كشور ابلاغ گرديده است.

رئيس سازمان مديريت بحران معاون وزير كشور مي‌باشد و شاخه‌هاي استاني سازمان در قالب اداره‌كل مديريت بحران استان‌ها تعريف گرديده است. از ديگر موارد پيش‌بيني شده در قانون و آئين‌نامه اجرايي سازمان مديريت بحران تشكيل 14 كارگروه تخصصي و عملياتي مي‌باشد كه رياست هر كارگروه با پيشنهاد بالاترين مقام دستگاه ذيربط از بين معاونين همان دستگاه با حكم وزير كشور منصوب مي‌شوند و شاخه‌هاي استاني دستگاه‌هاي مذكور در استانداري‌هاي كشور در قالب كارگروه‌هاي استاني به فعاليت مي‌پردازند.

تاریخ به روز رسانی: 1394/03/06
تعداد بازدید: 3923
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به استانداري اصفهان ميباشد.
Powered by DorsaPortal